Being the Victim of Intimate Partner Violence in Virtual Reality: First- Versus Third-Person Perspective
12 Cristina Gonzalez-Liencres, Luis E. Zapata, Guillermo Iruretagoyena, Sofia Seinfeld, Lorena Perez-Mendez, Jorge Arroyo-Palacios, David Borland, Mel Slater, and Maria V. Sanchez-Vives. 2020. Being the Victim of Intimate Partner Violence in Virtual Reality: First- Versus Third-Person Perspective. Frontiers in Psychology 11, May (2020), 1–13. (https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00820) Immersive virtual reality is widely used for research and clinical purposes. Here we explored the impact of an immersive virtual scene of intimate partner violence experienced from the victim’s perspective (first person), as opposed to witnessing it as an observer (third person). We are ultimately interested in the potential of this approach to rehabilitate batterers and in understanding the mechanisms underlying this process. For this, non-offender men experienced the scene either from the perspective of the victim’s virtual body (a female avatar), which moved synchronously with the participants’ real movements, or from the perspective of an observer, while we recorded their behavior and physiological responses. We also evaluated through questionnaires, interviews and implicit association tests their subjective impressions and potential pre/post changes in implicit gender bias following the experience. We found that in all participants, regardless of perspective, the magnitude of the physiological reactions to virtual threatening stimuli was related to how vulnerable they felt for being a woman, the sensation that they could be assaulted, how useful the scene could be for batterer rehabilitation, and how different it would have been to experience the scenario on TV. Furthermore, we found that their level of identification with the female avatar correlated with the decrease in prejudice against women. Although the first-person perspective (1PP) facilitated taking the scene personally, generated a sensation of fear, helplessness, and vulnerability, and tended to induce greater behavioral and physiological reactions, we show that the potential for batterer rehabilitation originates from presence and identification with the victim, which in turn is more easily, but not exclusively, achieved through 1PP. This study is relevant for the development of advanced virtual reality tools for clinical purposes.
没入型バーチャルリアリティは、研究および臨床の目的で広く利用されています。ここでは、親密なパートナーからの暴力を、観察者として目撃する(三人称)のとは対照的に、被害者の視点(一人称)で体験する没入型バーチャルシーンの影響を調査しました。我々は、このアプローチによる暴力者の更生の可能性と、このプロセスの根底にあるメカニズムを理解することに最終的な関心を寄せている。そのために、非犯罪者の男性は、参加者の現実の動きと同期して動く被害者の仮想身体(女性アバター)の視点から、あるいは観察者の視点からその場面を体験し、その行動や生理的反応を記録しました。また、アンケート、インタビュー、暗黙の連想テストにより、体験後の主観的な印象や暗黙のジェンダーバイアスの前後での変化の可能性を評価した。その結果、視点に関わらず全ての参加者において、仮想脅威刺激に対する生理反応の大きさは、女性であることの脆弱性、自分が襲われるかもしれないという感覚、その場面が加害者のリハビリにどれだけ役立つか、そのシナリオをテレビで体験したらどれだけ違っていたかと関連していることが分かった。さらに、女性アバターへの共感度は、女性に対する偏見の減少と相関があることがわかりました。一人称視点(1PP)は、シーンを個人的に捉えやすく、恐怖感、無力感、脆弱性を生み出し、より大きな行動・生理反応を誘発する傾向がありましたが、加害者リハビリの可能性は、被害者の存在と同一化から生じ、それは1PPによってより容易に(ただしそれだけに限らない)達成されることを明らかにしました。この研究は、臨床目的のための高度なバーチャルリアリティツールの開発に関連するものである。